Wednesday, May 14, 2008

Touche Friedrich! - Ogród melancholii, olej, płótno, 47x33 cm

Jednym z moich ulubionych malarzy XIX wieku od dawna był Niemiec, Caspar David Friedrich.
Jego twórczość, jak przystało na artystę rodem z okresu romatycznego, była na wskroś przepojona symboliką, zawierając w sobie niezgłebioną duchowość. Artsyta lubował się w klimatycznych pejzażach, przedstawiajacych potęgę natury zestawioną z kruchoscią życia ludzkiego. Mnie osobiście urzekły dwie litografie, powstałe około 1803 roku, czyli we wczesnym okresie twórczosci artysty, kiedy jeszcze nie podejmował wielkich tematów malarskich. Jedna z tych litografii, zatytułowana "Melancholia", przedstawiała siedzącą pośród uschłych drzew, pogrążoną w zadumie kobietę.
One of my favourite painters from the XIXth century is Caspar David Friedrich. His artwork is considered to be one of the most important in Romantic Movmenet in Germany. He's mostly famous for his allegorical landscapes filled with a feeling of passing, spiritual experiences. My inspiration to create a painting based on his work was a litograph, named "Melancholy" which is a piece form Friedrich's early creations (around 1803).

Ten nastrojowy obrazek, wielce mnie urzekł i stał się inspiracją by wykonać wzorowany na nim, obraz olejny. Nie namyslając się długo zabrałem się pospiesznie do pracy i tak oto przed dwoma miesiacami udało mi się skonczyć moje dziełko. Jeśli chodzi o malarstwo olejne to muszę przyznać, jestem amatorem, do tej pory wykonałem jedynie kilka prac, przy tym tylko 3 w większym płóciennym formacie. Opisywany obraz prezentuje się tak:
My primary presumption was to base my work on the concept of "Melancholy". As you can notice I changed many details, but the main setting is the same - a silhouette of woman sitting betwix two dead trees. I put the action of my painting in a garden filled of the light of the dawning day.

Jak to ewidentnie widać, pozmieniałem różne detale w stosunku do tego jak wygląda pierwowzór, jednakże koncepcja została zachowana. Głównie chodziło mi o zastosowanie tej samej kompozycji, by pośród dwóch uschniętych drzew, umieścić postać kobiety. Akcję swojego obrazu umieściłem gdzieś w zaciszu ogrodowym, pogrązonym w świetle chylącego się ku końcowi dnia.

Radek

No comments:

Post a Comment